2021. március 9., kedd

Moralitás nélkül - Fontos vagy nekem (2020)



Rosamund Pike legújabb filmje, a Fontos vagy nekem egy olyan alkotás, ami amilyen könnyen adja magát, aztán végül nagyon keserű szájízt hagy az emberben. J. Blakeson rendező lehengerlő dinamikával veti bele magát a választott témába, amelynek lényege: miként használják ki anyagilag és erkölcsileg bizonyos emberek a rászorulókat, az idős egyéneket. 

Pike egy olyan nőt formál meg, akit az állam akkor rendel ki, amikor az illető személy nem képes gondoskodni magáról, ő pedig társával együtt azon ügyködik, hogy a páciensből minél több pénzt sajtoljon ki. Természetesen az ilyen ügyleteket zavartalanul csak ideig-óráig lehet folytatni, valamikor törvényszerű, hogy szar kerül a palacsintába. Ez akkor történik meg, amikor Marla (Pike) üzlettársával/szerelmével (Eiza González) egy olyan személyt pécéz ki (Dianne West), akinek kicsi fia egy befolyásos orosz gengszter. 

Ha filmet nézünk, vagy valamilyen történetet olvasunk, akkor ahhoz szokhattunk hozzá, hogy a főhősnek szurkolunk, vagy ha nem is feltétlen szurkolunk, hogy elérje célját, de szorítunk azért, hogy a morális iránytűje helyrebillenjen. Hébe-hóba azonban szembejön velünk egy-egy olyan alkotás, amelynek főhősét nehéz védelmünkbe helyezni, mégis vele kell tartanunk minden erkölcstelenségében a játékidő elejétől a végéig. Martin Scorsese ezeknek a hősöknek nagy ismerője, legyen szó akár a Casino, akár a Nagymenők, vagy éppen A Wall Street farkasa című filmjéről - ott mindig egy olyan szubkultúrát, közeget mutat be, amely rettentő távol áll a becsületességtől és a klasszikus morális rendszertől. A Fontos vagy nekem lényegében a most említett filmeknek a kistestvére, hiszen Marla esetében sem beszélhetünk jellemfejlődésről, csak a jellemfejlődésnek maximum reményéről vagy illúziójáról - hogy aztán az utolsó képsorokkal mindezt szépen egy bunkósbottal agyonvágják. 

Alapvetően nem tartom annyira jó filmnek, mint Scorsese dolgozatait, mert úgy éreztem, bizonyosfajta ellenpont a karakterek mocskosságát illetően hiányzott belőle. Ahogy az is, hogy eldöntse, milyen hangvételű film szeretne lenni, viszont abból a szempontból mindenképpen izgalmasnak tartom, hogy gondolkodásra késztetett a központi karakter ábrázolását nézve. Fentebb említettem, hogy Marla és az ő tevékenységei cseppet sem védhetőek, viszont az, hogy vele ragadunk, és az, ahogyan Pike megformálja őt, mégiscsak képes egy olyan húzóerőt biztosítani, amelynek nehéz ellenállni. Pike jelenléte magnetikus, az az elán, az az elhivatottság és tőről metszett gerinctelenség, ahogyan maga alá gyűr mindenkit, döbbenetes és a maga módján szórakoztató. Nem, ezzel még mindig nem jutottam el oda, hogy védjem őt, viszont izgalmas, kihívásokkal teli karakter, akit imádtam utálni. Rendíthetetlensége, ellenállása már-már inspiráló (vagy inspiráló lenne, ha nem látnánk hogy milyen célokat tűzött ki maga elé), karakteressége pedig bizsergető. Gátlástalan nőszemély, viszont nagyon is tisztában van a maga tulajdonságaival, a maga gátlástalanságával, ez pedig perverz módon még csábítóbbá, lenyűgözőbbé tette ezt a jellemet. 

Kifejezetten tetszett Peter Dinklage karakterével való párharcát, amely leheletnyit más fénytörésben mutatja meg mind Marlát, mind pedig a gengsztert. Érdekes volt megfigyelnem magamon, ahogy kerestem a fogódzókat: valakivel szerettem volna azonosulni, valamelyikük pártját fogni, de a rendező és a forgatókönyv ezt ellehetetlenítette. Bántam? Cseppet sem, mert kimozdított a komfortzónámból. Tetszett, hogy kicsit megvezettek és végül rá kellett döbbennem, két olyan ember párharcát nézem, akik magasról tojnak az emberekre és akik rezzenéstelen arccal gázolnak át másokon. Egy elképesztően cinikus látásmódú film ez, ami egy megtagadott jellemfejlődést nyújt csak az embernek, valamint egy olyan befejezést, amelyben a rosszak ha meg is kapják büntetésüket, messze nem a megérdemeltet. Blakeson filmje nem nyugtat meg bennünket, helyette viszont biztosít minket afelől, hogy a világ ha működik is valahogy, meglehet, hogy rég ki van fordítva a négy sarkából és adott esetben életünk egy rakás féreg tenyerében van. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése